Relacje uczestników Akcja 2015

Sprawozdanie z wyjazdu do Sławuty

W dniach 8-18 lipca 2015 roku odwiedziliśmy kolejny już raz Sławutę na Ukrainie w celu zinwentaryzowania i oczyszczenia polskiego cmentarza. W akcji uczestniczyli Adam Wroński, Patrycja Godlewska, Marcin Kosz, Paulina Kochmann, Natalia Pawlarczyk.

Z Wrocławia wyruszyliśmy w środę o godzinie 20:38 i dnia następnego o 14:00 czasu ukraińskiego dotarliśmy do Sławuty. Na miejscu czekały na nas Pani Wanda i Pani Maria Kowalczuk - prezes Związku Polaków w Sławucie. Po zakwaterowaniu udaliśmy się na obiad, a następnie na cmentarz. Następne dni upływały podobnie: po śniadaniu wyruszaliśmy na cmentarz, na którym czekali na nas miejscowi Polacy, potem obiad, kolacja i czas wolny, spędzany zarówno na spacerach w celu poznania okolicy oraz wypadach do miasta. W niedzielę udaliśmy się do Ostroga, w którym zwiedziliśmy Akademię, Muzeum Druku i Zamek. 17 lipca po skończonej pracy udaliśmy się na małe pożegnanie zorganizowane w siedzibie Związku. 18 lipca około godziny 11 wyruszyliśmy w kierunku granicy z Polską, tym samym żegnając Sławutę.

Na uwagę zasługuje zwłaszcza niezwykle cieple przyjęcie jakie zgotowali nam zarówno Polacy, jak i Ukraińcy. Panie z bursy, przygotowujące dla Nas posiłki dokonywały wszelkich starań, by zadowolić nasze podniebienie. Okoliczni mieszkańcy również odnosili się do nas życzliwie. Polacy uczestniczący w pracach również bardzo pomagali, zarówno starsi, jak i młodzi.

Ogółem udało się oczyścić prawie cały cmentarz, co nie było zadaniem tak łatwym, gdyż ma on wymiary 86x101 m. Inwentaryzacji poddane zostały 234 groby. Było to zajęcie dość pracochłonne i czasochłonne, dlatego nie można było odnieść się do wszystkich nagrobków. Dla ułatwienia sobie pracy podzieliłam cmentarz na prostokąty, w obrębie których prowadziłam prace inwentaryzacyjne. Obszar prac został przeniesiony na bardzo prowizoryczny plan, sporządzony przeze mnie. Zaznaczyłam na nim groby. Nie jest to jednak mapa profesjonalna, gdyż nie mogłam wykonać, planigrafii badanego obszaru. Mapa ma jedynie charakter poglądowy. Wszyscy uczestnicy wyjazdu do Sławuty mają nadzieję, że w przyszłym roku będą mogli dalej kontynuować swoją pracę.

Patrycja Godlewska

(aby powiększyć - kliknij w zdjęcie)